Verzending naar Nederland en België
Winkelwagen

    De winkelwagen is leeg

Totaal: 0.00

De ontwikkelingen van scheepsballast in 2022

Ballast producten als staal en lood worden in de meest uiteenlopende industrieën gebruikt: de scheepvaart, autoraces en ook de luchtvaart. Elke industrie kent eigen, specifieke manieren om ballast toe te passen. Toch is het principe overal hetzelfde: het toevoegen van gewicht om de stabiliteit te verhogen. Ballast is in feite een synoniem voor gewicht. En ballast producten zijn dus de zware materialen die speciaal voor deze reden worden ingezet.

Het gebruik van scheepsballast is al eeuwenoud

Het gebruik van ballast kent binnen de scheepvaart een lange geschiedenis. Al eeuwen geleden was men zich bewust van het belang van extra gewicht voor de stabiliteit van een schip. Voor het transport van goederen tussen Europa en Amerika werden toen vooral zand en stenen gebruikt. Wanneer een schip niet stabiel genoeg was, zou dat desastreuze gevolgen hebben. Bij sterke wind of hoge golven zou het zomaar kunnen kapseizen, wat een groot gevaar vormde voor alles en iedereen aan boord. De ballast zorgde echter voor het tegengewicht van de lading en daarmee voor balans.

Hetzelfde principe, maar dan geavanceerder

Naast zand en stenen gebruikte men vroeger ook veelvuldig tanks met water. Die konden worden gevuld of geleegd, wanneer dit tijdens een reis nodig bleek. De ballast systemen die vandaag de dag worden toegepast, zijn een stuk geavanceerder. Schepen en zeilboten gebruiken doorgaans een materiaal van hoge dichtheid, zoals staal of lood, om de kiel van het vaartuig te vullen. Het zwaarste deel van de romp helpt op die manier bij de gewichtsverdeling.

Watersporters

Niet alleen binnen de scheepvaart, maar ook bij de plezierwatersport wordt tegenwoordig vaak gebruikgemaakt van ballast producten zoals ballast lood. Onder andere wanneer het doel is om een grote golf te creëren voor de fervente watersporter. Water laat zich niet samenpersen. Dus moet het worden weggedrukt door het vaartuig. Dat lukt alleen als dat vaartuig zwaar genoeg is. Hoe meer ballast aan boord, hoe meer water er kan worden verplaatst. En hoe groter de golf wordt die daarbij ontstaat.

Balans is het sleutelwoord

Bij de toepassing van ballast producten binnen de scheepvaart en plezierwatersport, gaat het altijd om de balans. Of er nu blokken, korrels of andere vormen worden gebruikt. En dan bedoelen we de balans tussen de voorkant en de achterkant van de boot. Het toverwoord is ‘zwaartepunt’. Ligt dat te veel voorin, dan blijft de golf te laag. Maar wanneer het juist te veel aan de achterzijde ligt, wordt de golf weer te kort. Omdat elke boot anders is, bestaat er geen universele formule. Heb je hierbij hulp nodig? Het gespecialiseerd personeel van Ballast-producten staat graag voor je klaar.